Pernilla

Norge våren 2016
Nu när vi i sthlm varken har vintersnö eller vårkänslor är abstinensen för uteliv och äventyr extra stor för mig. Men igår var jag ute i Tyresta och testade mitt nya friluftskök för 1 person och även om det var underbart så lugnades äventyrsluften bara minimalt... Köket var förresten kanon!
Men idag när jag har träningsvärk från långvandringen och gym kändes det passande att gå igenom gamla bilder från förra årets utflykter. Det blev ganska många resor förra året och jag brukar alltid vänta med att redigera bilderna till just såna här tillfällen när längtan till sommaren kommer. Så nu har jag gått igenom bilderna från en (lång)weekend adventure med min syster Sandra i Norge!

En god vän till mig från högstadiet bodde i Bergen i ett halvår så Sandra o jag åkte dit och hälsade på dem och fick även låna deras bil för att åka runt kring Hardangerfjorden. En dag spenderades i stan och uppe på Fløyen, vi tog linbanan upp och promenerade runt uppe på berget.

Sen lånade vi som sagt bilen och åkte iväg till Kinsarvik där det finns ett underbart vattenfall. det var en liten promenad upp dit och påvägen upp såg vi flera helikoptrar som flög upp mot högfjället. Vi blev bra nyfikna på vad dom skulle dit upp o göra och hur det såg ut där uppe. Tyvärr hade vi inte riktigt planerat att gå så högt upp trots att vi gärna hade gjort det. Vi var där på våren och det var med största sannolikhet fortfarande snö uppe på högfjället.

Lång promenad längs med det här enorma röret som gick ner till vattenkraftverket.

Vid fallet tog vi lunch och sedan bilade vi vidare till Odda. Vi hade från början tänkt gå till Trolltungan som är inärheten av Odda men blev strängt avrådda pga av snön när jag mailade och kollade läget, det var synd! Men vi behövde inte direkt bli ännu en olyckssiffra. Vi campade i Odda och dagen efter gick vi upp till en glaciärtunga tillhörande Folgefonna inärheten av Odda. Ja, inte hela vägen upp eftersom även det kan vara livsfarligt, men vi gick/klättrade så långt vi kunde!

Utsikten från matplatsen på camppingen.

En bit upp på stigen till glaciären. Området såg förstört ut, Sandra o jag tänkte tillbaka på stenjättarna i Hobbit filmen. Hade garanterat hätn här! ;)

Påvägen ner började det regna och det regnade intensivt hela eftermiddagen medans vi körde på de slingriga vägarna till vår nästa destination. Vi åkte västerut och hade en plan på att vandra upp en liten bit någonstans och tälta ute i naturen inärheten av Rosendal. Men vi var båda ganska trötta och blöta och det slutade med att vi åkte till en camping i Uskedal istället. Deras tältyta var helt sank av regnet så vi hyrde en pytteliten mysig stuga istället. Med element! När vi väl hade återhämtat oss lite grann kom solen äntligen fram och vi kunde ta en liten promenad längs med stranden och bryggorna. Såg både krabbor, sjöstjärnor och till och med en stor bläckfisk.

Vi hade tänkt vandra upp till Bjørndalen inärheten av Svartavatnet men hittade inte vägen dit (eller så var det någon stor skylt som skrämde iväg oss...) så vi gick upp till Melderskin istället. Ja, inte hela vägen upp faktiskt men tills vi fick bra utsikt!

Den vandringen var verkligen inte fyskam! Men efter detta tog vi båten över till Gjermundshamn och bilade sedan tillbaka till Bergen. Det hela blev en underbart maxad resa med utflykter varje dag, efteråt var vi nog båda härligt trötta men fyllda av underbara intryck.