Pernilla

Obvarabränningen
Idag hade vi hade vår första Obvara-bränning, äntligen! Vi började dagen med att ta ut vår keramik ur elugnen för lite skröjning som det heter när man förbränner.

Mia visar upp en av sina fina frökapslar. 

Fler av Mias kapslar som ordnas av Zannie
Vi lastade in allt i ugnen och brassade på, det knastrade sådär mysigt som det gör av brasor~ Här ovan har vi Jan-Åke våran fantastiska lärare och en klasskompis, Zannie.
Medans vi satt i morgonsolen och väntade på att våra saker i ugnen skulle bli tillräckligt varma satt jag och gjorde små pärlor och jag gjorde även ett litet löv. 
När det väl började bli dags gjordes det iordnong små stora hinkar, en med vatten i och en med det här speciella obvarablandningen. I dessa skulle vi sen snabbt doppa våra saker för att få snygga effekter och som ni kan se här nedan gick färgskiftningarna snabbt som satan. Jag tog tre bilder under en enda sekund och så snabbt gick skålen från mysigt beige till svart-vit!
Här har vi Mia med sina fina kapslar!

Här är en av mina skålar!
De två flummiga skålarna som är precis i mitten är mina verk :)

Även denna lövformade skålen.

Efter vi hade bränt allt och ätit lunch tog vi in allt och diskutera resultatet, personligen blev jag riktigt nöjd!
Jag och Zannie tog oss en liten förrätt innan lunchen, vi hade med oss eget bröd som vi snurrade runt varsin pinne och gräddade i ugnen, riktigt trevligt blev det. (Mitt bröd är det ljusa, lite mindre)

Så jag måste säga att det blev en riktigt lyckad dag! Det enda som kändes aningens tråkigt var att jag inte hade så mycket saker att bränna eftersom jag har vart sjuk, men det är ju nästan ett helt år kvar... det är ju ingen fara! På eftermiddagen idag tog jag igen lite det som de andra hade gjort den dagen då Jan-Åke gick igenom kavlingstekniker. Jag har alltså börjat på en ursnygg ask! Men det får ni se mer av imorgon då jag har tänkt vara på skolan ca 07:30 på morgonen för att hinna jobba ikapp lite :D